I Portland avmotoriseras gaturummet

Via den amerikanska cykelbloggen bikeportland.org snappar jag nyheten om cykelfälten som installerats på trafikleden Holgate i Portland, Oregon. Från att ha varit en trafikled för motorister har nu Holgate blivit framkomlig även för cyklister. Detta har skett genom att två av de tidigare fem körfälten, gjorts om till cykelfält.

Det är gatukontoret i Portland, The Portland Bureau of Transportation, som står bakom beslutet om cykelfält på Holgate. Så här skriver de i ett pressmeddelande:

In order to install these bike lanes, this section of Holgate will be converted to three motor vehicle lanes from its current configuration of five lanes. One motor vehicle travel lane in each direction will be replaced by a 7-foot wide bicycle lane with an additional painted 3-foot buffer on the traffic side. Analysis indicates that this design will provide adequate traffic capacity.
Buffered lanes help to reduce the risk posed by car doors on the parking lane side, and provide additional space between cyclists and motorists.”

På ritningen ser man att cykelfälten är rejält breda och separerade från såväl gångtrafik som motortrafik.

Så här ser cykelfälten ut i verkligheten. Lägg märke till att cykelfälten är lika breda som körfälten.

Gatukontoret i Portland tar steget att avmotorisera delar av gaturummet. Ett klokt och modigt beslut!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

July 27, 2010. Stadsplanering.

Leave a Comment

Be the first to comment!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback URI

%d bloggers like this: