Fel att uppmana cyklister till särskild försiktighet

I Sydsvenskans artikel “Här är det allra farligast att cykla” säger Gatukontorets trafiksäkerhetsutredare Hossein Ashouri:

– Alla trafikanter ska vara försiktiga, särskilt cyklister.

Kärringcykelbloggen håller med Ashouri om att alla trafikanter ska vara försiktiga. Men att uppmana just cyklister till särkild försiktighet känns fel.

I händelse av olycka utgörs krockvåldet av fordonsekipagets rörelseenergi. Rörelseenergin beräknas enligt följande formel där m står för massa och v för hastigheten:

Av beräkningar* följer att en bilförare som kör på Nobelvägen i 50 km/h har en rörelseenergi på 145 kJ. En cyklist som cyklar på Nobelvägen i 20 km/h har en rörelseenergi på 1,5 kJ. Bilförarens färd utgör ett potentiellt krockvåld som är 9400 % högre än cyklistens.

Kärringcykelbloggens åsikt är att en uppmaning om särskild försiktighet bör vara riktad åt den trafikantgrupp som utsätter andra för störst fara.

Andra som bloggat: Malmö – Lund på cykel

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

(* = Rörelseenergi bil: 1500 kg * (13,9 m/s)^2 / 2, Rörelseenergi cykel: 100 kg * (5,6 m/s)^2 / 2)

August 14, 2010. Uncategorized.

4 Comments

  1. Marcus replied:

    Tack för mention. Kul att hitta din blogg. Ska bli kul att följa den. En cyklande medmänniska är alltid kul.

  2. Fredrik replied:

    Utmärkt uträkning. Hoppas det är OK att jag knycker den för att använda i lämpligt sammanhang. Om du kan göra en jämförande uträkning av verkningsgraden för cykel resp bil så kommer jag att sno den också (Jag vet att cykelns verkningsgrad är överlägsen bilens som lär vara i nivå med en vedspis, men jag har inga siffror)

  3. karringcykel replied:

    Hej Marcus och Fredrik. Kul att ni hittat hit!

    Allt som läggs ut här får kopieras och spridas fritt. Angående verkningsgraden bil vs. cykel tror jag att jag läste det någonstans, eventuellt var det i boken “Sustainable Energy – without the hot air”. Den finns tillgänglig här: http://www.withouthotair.com/download.html

  4. 2012 och fortfarande lite svårt att förstå symboler i trafiken | WellnessFight - Träning & Hälsa replied:

    […] bara konstigt då bilisten utgör större krockvåld än en cyklist. Detta uppmärksammas på kärringcyklistens blogg med följande […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback URI

%d bloggers like this: